Inhoudsopgave Y
Terug naar de homepage
 

Maak uw keuze uit de hieronder getoonde lijst

 

YA-328 (DIKKE DAF)



Terug naar Boven

 

YA-4442 (4-TONNER)

De YA-4442 is de (nieuwe) generatie vrachtauto's met een maximum laadvermogen van 4.000 kg.

In militair spraakgebruik: 4-tonner (laadvermogen van 4 ton).

Producent van deze medium-gewicht vrachtauto is DAF Trucks. Op het hoogtepunt waren ± 7.000 YA-4442's ingedeeld bij de krijgsmacht.

Deze tweede generatie viertonners, van in totaal meer dan 5.000 voertuigen, is als opvolger van de YA-4440 in acht verschillende uitvoeringen ingestroomd tussen 1990 en '95 en heeft een technische levensduur tot 2009-'12.

Op het moment zijn wat de opbouw betreft zo'n twintig verschillende gangbare uitvoeringen binnen de Koninklijke Landmacht aanwezig. Onder de diverse uitvoeringen bevinden zich:

BDM

brandstof distributie middel (4.000 liter)

YAD

algemene dienst-uitvoering

YAHuitvoering met hydraulische achterklep

YAK

uitvoering met kraan

YAP

uitvoering voor personenvervoer

YAS

uitvoering met sheltermodule

De YA-4442 verschilt van de YA-4440 door onder ondere zes versnellingen, een op de bumper gemonteerd takkenscherm en dubbellucht achter: vier wielen aan de achteras. In de opbouw van het voertuig zitten verschillende kasten, steunen en rekken om gereedschappen, gereedschahppen e.d. te vervoeren.

 

YAP: 4-tonner voor personenvervoer (met rollbar).

Op de cabine kan een affuit voor een MAG-machinegeweer worden gemonteerd. De zij- en achterzijde van de opbouw van de laadruimte kunnen gemakkelijk worden verwijderd.

Specificaties:

aandrijving

4 x 4 (hoge en lage gearing + voorwielaandrijving)

bemanning

2 (standaardcabine) of 4 (lescabine)

brandstof

diesel

breedte

2 meter 43

hoogte

2 meter 79 (lage stand huif) of 3 meter 42 (hoge stand huif)

leeggewicht

6.800 kg

lengte

7 meter 30

maximaal laadvermogen

4.000 kg

maximumsnelheid

87 km per uur

motor

6 cilinder diesel

motorvermogen

180 pk, 132 kW

tankinhoud

200 liter

De YAK is de kraanvariant van de YA-4440.

De kraan is gemonteerd op een standaard YA-4440, direct achter de cabine, waartoe de laadbak ruim een halve meter is ingekort. De hydraulische autolaadkraan (ALK) van het merk Hiab kan maximaal 3.000 kg belasten (met een hefvermogen bij vlucht van 1.100 kg), heeft een zwenkbereik van 410 graden en een hefmoment van 7,6 kiloNewtonmeter.

De laad- en loskraan kan worden gebruikt voor de overslag van goederen (klasse I t/m V), beladen en/of lossen van het eigen of een ander voertuig, in- en uittakelen van uitgebouwde motoren en graven van sloten.

Zie ook: walibi.

Terug naar Boven

 

YAZ-2300 (10-TONNER)

Volledige benaming: VAU 100 kN 6 x 6 DAF YAZ-2300. In militair spraakgebruik: 10-tonner (laadvermogen van 10 ton). Op het hoogtepunt waren ± 1.660 YAZ-2300's ingedeeld bij de krijgsmacht.

De YAZ-2300 is een zware vrachtauto bedoeld voor het vervoer van zwaar materieel (bouwmaterieel, munitie e.d.). Daartoe beschikt de standaarduitvoering (zie afbeelding) over een open laadbak en is voorzien van een hydraulische laadkraan.

Alle krijgsmachtdelen hebben versies van de DAF YAZ-2300 in gebruik (gehad), zoals het mobiel straalverbindingsstation (MSVSN), lesvoertuig (YAL-2300), shelterdragend voertuig (YAS-2300), containerdragend voertuig (YCD-2300), voertuig t.b.v. brandstofvervoer (YFZ-2300), genievoertuig t.b.v. boot- en brugvervoer (YGZ-2300), artillerietrekker (YHZ-2300), kipauto met of zonder lier (YKZ-2300) en wissellaadvoertuig t.b.v. MOGOS (YWZ-2300).

Specificaties:

aantal geproduceerd

1.065

actieradius (verharde weg)

360 km

brandstoftank

300 liter

breedte

2 meter 49

draaicirkel

24 meter

gewicht

13 ton

lengte

9 meter 58

maximumsnelheid

90 km per uur

motor

DAF DHS825 6-cilinder turbodiesel

motorinhoud

8.250 cc

motorvermogen

245 pk (2.403 kW)

versnellingen

8

wielaandrijving

6 wielen permanent (6 x 6)

wielbasis

4 meter 85

Zie ook: mobiele drinkwaterinstallatie (MDI op DAF YVZ-2300).

Terug naar Boven

 

YBZ-3300

Takeldoos of -wagen. Officiële benaming: takel- en bergingsvoertuig.

De YBZ-3300 is de opvolger van de takelwagens DAF YB-616 en DAF YB-626 die tot 1993 in gebruik zijn geweest.

De YBZ-3300, waarvan er ± 200 zijn ingedeeld bij de parate eenheden, wordt ingezet bij de afvoer en berging van wielvoertuigen.

Het voertuig heeft een bergingskraan die achter op het voertuig is geplaatst. De kraanarm heeft een maximale hijscapaciteit van 270 kiloNewton (kN), d.w.z. 27.000 kg.

Naast de kraanarm beschikt de takelauto ook over drie afzonderlijke liersystemen, onder andere om vanaf de zijkant te kunnen hijsen vanaf een horizontaal geplaatste as.

Bij gebruik van de kraanarm of één van de drie liersystemen kunnen in totaal vier hydraulische stempels worden neergeklapt, waardoor het voertuigplatvorm over extra stabiliteit beschikt.

De YBZ-3000 is 6 x 6 aangedreven; de voorwielaandrijving is uitschakelbaar, waardoor het voertuig terreinwaardig is.

Specificaties:

bemensing

2 personen (chauffeur en bijrijder)

breedte

2 meter 50

brugclassificatie23 ton

gewicht

21.870 kg

hoogte

3 meter 55

lengte met trekhaak

9 meter 35

maximaal toelaatbare hijscapaciteit in meest gunstige stand kraan

27.000 kg

motor

6 cilinder dieselmotor (levert 260 kW)

Terug naar Boven

 

YDZ-2300

Speciaal gebouwd voor de watervoorziening van 11 Luchtmobiele Brigade. Drie voertuigen zijn ingestroom bij 11 Bevoorradingscompagnie. De capaciteit bedraagt ± 8.000 liter; de achter het voertuig te koppelen waterwagen kan nog eens 1.200 liter meenemen.

Het vullen van de twee compartimenten van het voertuig kan plaatsvinden met behulp van een hydrant (aftapkraan van de brandweer) uit een brandput en duurt zo'n 15 minuten.

Ter voorkoming van bevriezing is het systeem toegerust met een elektrische verwarming.

Terug naar Boven

 

YHZ-2300

Voluit: DAF artillerietrekker YHZ-2300 DHS. Voertuig dat door de KL was aangekocht als artillerietrekker voor de M-114/39 houwitser.

Het voertuig is uitgerust met een verlaagde trekhaak en een 10-tons lier. Het voorste gedeelte van de laadbak van het voertuig is bestemd voor het vervoer van granaten en kardoezen; achterin kan de geschutsbediening een plaats vinden. De DAF YHZ-2300 heeft zes aangedreven wielen, voorzien van speciale terreinbanden.

Terug naar Boven

 

YP-408

Het achtwielige pantserwielvoertuig DAF YP-408 maakte in de periode 1964-1988 de dienst uit bij een achttal pantserinfanteriebataljons YP-408: 11, 12, 13, 15 (mobilisabel), 43, 44, 45 en 48.

Het voertuig was bedoeld om de infanterie (tirailleur- of mortiergroep) snel en beschermd naar en op het gevechtsveld te verplaatsen.

Van de YP-408 waren verschillende versies in gebruik:

► pantserwiel infanterie (PWI)
► pantserwiel commando (PWC)
► pantserwiel mortier (PWMR)
► pantserwiel gewondentransport (PWGWT)
► pantserwiel anti-tank (PWAT)
► pantserwiel vracht (PWV)
► pantserwiel radar (PWRDR)

Het concept van de YP-408 berust, onder andere wat betreft de wielophanging, op dat van de artillerietrekker YA-328. In 1956 begon DAF met het ontwerp van de YP-408 en in 1959 vonden de eerste beproevingen plaats, waarna de eerste bestellingen werden geplaatst in het kader van de mechanisering en motorisering van de parate pantserinfanteriebataljons.

In 1960, toen ook de aanschaf voor de AMX-serie op gang kwam, begon DAF met de productie van de eerste 250 stuks.

Op 13 september 1963 werden de eerste AMX-voertuigen gepresenteerd ten behoeve van het eerste volledig gemechaniseerde pantserinfanteriebataljon: 42 Pantserinfanteriebataljon.

In april 1964 vond de officiële overdracht plaats van de eerste YP-408 aan de Koninklijke Landmacht; voor de troepenbeproeving zijn op 31 juli 1964 de eerste YP-408's in gebruik genomen bij 11 Pantserinfanteriebataljon op de Saksen Weimarkazerne in Arnhem.

Met twee vervolgbestellingen bij DAF, 349 stuks in 1964 en nog eens 151 stuks in 1965, kwam het totaal op 750 voertuigen.


Van 1979 tot 1985 hebben 43 Panterinfanteriebataljon Regiment Infanterie Chassé uit Assen en 44 Panterinfanteriebataljon Johan Willem Friso uit Zuidlaren met de YP-408 deelgenomen aan de United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL), aanvankelijk als Dutchbatt en vanaf 1983 als Dutchcoy.

In april 1981 besloot Defensie dat de YPR-765 de YP-408 zou opvolgen. De YP-408 was sterk verouderd en kon de Leopard tank in het veld niet bijhouden.

Bij de pantserinfanterie, inmiddels gewend geraakt aan het optreden met de YP-408, werd bij een aantal bataljons de Franse AMX-PRI (pantserrups infantrie) ingedeeld. Met de invoering van de TOW, de YPR-765 en de M109 verdween, behalve de gehele AMX-familie, vanaf 1987 geleidelijk ook de YP-408 uit de bewapening.

In de jaren '90 van de 20e eeuw zijn de YP-408's afgevoerd uit de operationele sterkte. Als gevolg van het Conventional armed Forces in Europe (CFE)-verdrag dat op 19 november 1990 in Parijs is ondertekend, zijn de dan nog resterende voertuigen binnen veertig maanden na het van kracht worden van dat verdrag verschroot.

In 1975 zijn de vijf YP-408's overgedragen aan het Surinaamse leger ter gelegenheid van de soevereiniteitsoverdracht; in 1992 zijn achtentwintig YP-408's met bijbehorende reservedelen aan Portugal overgedragen.

Specificaties:

achtercompartiment10 volledig bewapende en uitgeruste infanteristen
actieradius500 à 550 km
bemanningchauffeur, hulpchauffeur en 10 infanteristen
bewapeningBrowning mitrailleur .50
bodemvrijheid50 cm
breedte2 meter 40
brugclassificatie13 ton
CBRN-bescherminggeen
draaicirkel18 meter
gewicht, ledig10 ton
hoogte, excl. bewapening1 meter 80
hoogte, incl. mitrailleursteun2 meter 37
klimvermogen55 %
lengte6 meter 23
motorDAF zescilinder 4-takt met turbocompressor
motorvermogen165 pk (121 kW)
opstap60 cm
overschrijdingsvermogen1 meter 20
pantserdikte8 tot 15 mm
rookbuislanceerinrichtingenvoorzijde voertuig 2 stuks, elk à 3 lanceerbuizen
snelheid, maximum-80 km per uur (weg)
verbruik1 : 3,4
waadvermogen1 meter 20
wielaandrijving2e as niet aangedreven


De DAF YP-408 gewondentransport, of: pantserwiel gewondentransport (PWGWT), telde een chauffeur, een gewondenverzorger/hulpchauffeur en eventueel een tweede gewondenverzorger.

Slechts 28 van de destijds ingestroomde YP-408's waren PWGWT's.

In het achtercompartiment was plaats voor twee liggende gewonden (twee draagbaren) of vier zittende; aan de linkerbuitenzijde van het achtercompartiment konden twee draagbaren in reserve worden bevestigd.

Een van de twee YP-408's in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg is een PWGWT.

Zie ook: 42 Pantserinfanteriebataljon, AMX, Browning mitrailleur .50, mechanisatie en motorisatie, mortier, tirailleur, United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL) en YPR-765.

Terug naar Boven

 

YPR-765

Armoured Infantry Fighting Vehicle (AIFV).

In 1973 plaatste de Koninklijke Landmacht een order voor 880 AIFV's om verouderde voertuigen te kunnen vervangen. Dit pantserrupsvoertuig is in 1977 in Nederland ingestroomd en omgedoopt tot YPR-765. De YPR-765 bleek goedkoper dan de Duitse Marder-A3 en de Britse Warrior (MVC-80).

De YPR-765, geproduceerd door de Amerikaanse Food Machinery Company (FMC), kostte 1,5 miljoen gulden (omgerekend: € 680.000) per stuk en droeg als produktienaam KL-889.

De YPR kwam in plaats van het tactisch verouderde, technisch versleten en zeer onderhoudsintensieve AMX-infanterievoertuig, de M-113 en de YP-408.

Een aantal YPR's kreeg een Enclosed Weapon System (EWS): een in de geschutskoepel aangebracht 25 mm-snelvuurkanon Oerlikon.

Vanaf 1980 voerde de KL de YPR-PRAT in: een YPR met een 360 graden draaibare, dubbele lanceerinrichting midden op de romp om onder pantser TOW-raketten te kunnen bedienen. De munitievoorraad per YPR-PRAT bedroeg twaalf stuks, de effectieve dracht van de raket 3.750 meter. De YPR-PRAT werd ingedeeld bij zes pantserantitankcompagnieën (elk 24 stuks), zeven pantserondersteuningscompagnieën (elk 12 stuks) en een logistieke reserve van 49 stuks.

De YPR-GWT, de gewondentransport-uitvoering.

In 1981 bestelde de Koninklijke Landmacht nog eens 841 YPR's bij het DAF/RSV-consortium (Special Products), dat de pantserrupsvoertuigen intussen in licentie maakte. Pas in 1989 werden de laatste YPR's afgeleverd: het totaal bedroeg toen 2.140 stuks.

Door de reorganisaties van de Koninklijke Landmacht en het plafond van het Conventional armed Forces in Europe (CFE)-verdrag dat op 19 november 1990 in Parijs is ondertekend, telde Nederland in 2006 nog 382 YPR's en 101 PRAT's.

Met ingang van 1998 heeft de KL behoefte aan een nieuw pantser(rups)voertuig: dit is het Patria-gevechtsvoertuig geworden.

Specificaties:

lengte 5 meter 26
actieradius485 km
bodemvrijheid43 cm
breedte2 meter 82
breedte rupstrack38 cm
brugclassificatie14 (YPR-GWT: 13)
draaicirkel (kleinste met korte sticks)3 meter
gewicht, ledig12.600 kg
gewicht, maximum-15.000 kg
hoogte, excl. geschutskoepel2 meter 20
hoogte, incl. geschutskoepel2 meter 80
klimvermogen30 graden
motorzescilinder turbodiesel
motorvermogen196 kW (266 pk)
overschrijdingsvermogen1 meter 68
snelheid, maximum-65 km per uur

De YPR-765 is voorwielaangedreven met vijf loopwielen en is bedoeld voor het vervoeren van infanterie-eenheden. Het pantserrupsgevechtsvoertuig is terreinvaardig en snel, maar onbeschermd tegen AT-mijnen en CBRN (uitgezonderd kernwapenexplosies).

De YPR-765 heeft voldoende vuurkracht:

► voor de korte afstand: coaxiale mitrailleur MAG 7.62 mm, evenwijdig geplaatst naast en bewegend met het snelvuurkanon, met een effectieve dracht van 1.000 meter en een munitievoorraad van 1.800 patronen.

► voor de middellange afstand: Browing .50 HB-mitrailleur met een effectieve dracht van 1.200 meter, en 25 mm snelvuurkanon Oerlikon, met een effectieve dracht van 1.500 meter en een munitievoorraad van 300 patronen.

De YPR-PRI (pantserrups infanterie) biedt plaats aan tien militairen: behalve de commandant, de chauffeur en de schutter zeven infanteristen.

Nederland heeft in 1994 in totaal 599 overtollige YPR's verkocht aan Egypte, in 2005 gevolgd door opnieuw 431 YPR's.

Sinds 2007 worden YPR's ten behoeve van de missie in Afghanistan gemodificeerd met Explosive Reactive Armour (ERA). De aanpassing met ERA beschermt de pantserrupsvoertuigen tegen de uitwerking van antitankwapens – die samen met improvised explosive devices (IED's) de grootste bedreiging voor de voertuigen en hun bemanningen vormt.

Vanwege het aanbrengen van ERA, de belading en de ijle lucht door de grote hoogte in het Afghaanse operatiegebied, moest ook het motorvermogen worden vergroot. Als gevolg van het extra gewicht - de YPR is door het aanbrengen van ERA-pantser met vier ton toegenomen tot achttien ton - is ook de aandrijflijn van het onderstel aangepast en zijn extra schokbrekers aangebracht.

Volgens planning zijn medio 2015 de laatste YPR's uit de operationele eenheden vervangen door Boxer PWV, CV-90 en Fennek LVB.

'De YPR-765 in de Koninklijke Landmacht' - Alfred Staarman (Armamentaria, 2008-2009).

'De YPR-765 in de Koninklijke Landmacht' - Alfred Staarman (Armamentaria, 2008-2009).

Zie ook: 25 mm snelvuurkanon Oerlikon, Boxer PWV, Browning .50 HB-mitrailleur, CV-90, Fennek LVB, MAG 7.62 mm en Patria XA-188 GVV.

Terug naar Boven

 

Laatste update:10.03.2017